Vad är lärande? - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 34
Vad är lärande?
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 3 4
NÅGRA GRUNDLÄGGANDE STRATEGIER FÖR LÄRANDE
Vad är lärande?
Lärande kan beskrivas i stort
sett hur som helst vare sig
det gäller att lära sig själv
eller lära andra. Beroende på
lärandesituation behöver vi för
att bli duktiga på att lära ut, ha
en förståelse för vår egen och
Lärande är processen där en person (A) tar emot och förstår
information från en annan källa (B). Det kan innebära att
man läser en bok och återberättar texten, lär någon att lösa
matematiska problem, lär ett barn något nytt eller får en elev att
förstå bakgrunden till en konflikt. Målet med lärande är att förstå
meningen och syftet med informationen, och att sträva efter
meningsfullhet.
andras lärstilar.
FÖR ATT LYCKAS I
KONSTEN ATT LÄRA
UT NÅGOT ELLER ATT
LÄRA SIG NÅGOT
BEHÖVS NÅGON FORM
AV PLAN.
Många är de som givit ut böcker i pedagogikens, metodikens och
didaktikens ädla konster. Oavsett vem som skrivit vad så brukar
kunskap delas in i olika nivåer och med hjälp av så kallade taxonomier
kan kunskapsnivåer beskrivas kvalitativt. I skolan ska man som lärare
kunna bedöma elevers kunskaper och i slutänden sätta ett kursbetyg
eller motsvarande. Här ska läraren beakta elevernas samtliga prestationer och göra en samlad bedömning.