Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 25
2 5 « E TG C O L L E G E KO N C E P T
1
ARBETSMOMENT UNDER APL I ÅRSKURS 1
Elever från årskurs 1 är i huvudsak på arbetsplatsen för att få en inblick i elektrikeryrket. Eleven
har en begränsad kunskap om yrket, men bör få följa med montörer för att se och lära i yrkeslivet.
Utbildning enligt konceptet ger eleverna en stor del yrkeskunskaper redan under det första läsåret,
bland annat:
▶ Strömbrytarkopplingar, trapp, kron, kors, enpolig och dubbeltrapp. Även en del inkopplingar av
belysningsstyrningar, impulsrelä, arbetsströmrelä, trappautomat på normcentral.
▶ Eleven har även fått göra ”kontroll före idrifttagning”
Innan eleverna går ut på APL måste de gå den obligatoriska kursen Safe Construction Training.
Eleven får där goda kunskaper i reglerna kring arbetsmiljö vilket hjälper till att skydda sig själv,
kollegor och medarbetare från skador och olyckor.
2
3
ARBETSMOMENT UNDER APL I ÅRSKURS 2
När eleverna går årskurs 2 har de en grundläggande yrkeskunskap. De är därför mottagliga för
mer kvalificerade arbetsuppgifter. Vidare har de utfört fler arbetsmoment på skolan och kan
troligen till viss del jobba självständigt med överseende av handledaren.
ARBETSMOMENT UNDER APL I ÅRSKURS 3
Eleverna har nu en bred baskunskap. De kan lite om såväl installation, automation som
larminstallationer med mera. I det här stadiet av utbildningen ska eleverna kunna arbeta
självständigt under överseende av handledaren.
DAGBOK
Inom våra utbildningar är det en viktig kvalitetssäkring att se vilka arbetsmoment eleven
jobbat med och hur lång tid eleven jobbat
med respektive moment. Eleven ska därför
skriva dagbok under sin APL. Dessutom ska
arbetstiden vidimeras av handledaren.
Det är bra om man kan se till att eleven får
tid till denna uppgift, eventuellt kan det
behövas lite hjälp från skolan eller handledaren. Tanken med dagboken är också att
eleven ska lära sig att man skriver dagbok,
tidsedlar med mera inom elektrikeryrket.
APL ska följas upp av skolans lärare med
trepartssamtal eller motsvarande. Trepartsamtalet syftar till att säkerställa elevernas
utförda arbete. I samtalet deltar lärare, eleven
och handledaren.
För att förenkla dokumentationen av
APL rekommenderar vi att anslutna
skolor använder APL-Bloggen.
Tips under APL
Prata om vikten av en bra arbetsmiljö.
Riskbedömning av en arbetsplats – vad är det?
Diskutera detta med eleven och använd gärna
mallarna som finns i Canvas.
Samtala med eleven om yrket och vad som
krävs av en bra elektriker.
Samtala gärna med eleven om ackordsprislistan och hur den används. På så sätt
förbereder du eleven för yrkeslivet.
Bjud gärna in ett lokalt ombud från SEF för att
prata om dessa tips och punkter.