ETG-Råd - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 46
ETG-Råd
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 4 6
FORUM MED SKOLA, BRANSCH OCH ETG COLLGE
ETG-Råd
ETG-Råden har det övergripande syftet att vara det forum där det
utvecklande och strategiska arbetet samlas för en utbildning.
Centralt för ETG College ska det finnas ett
övergripande ETG-Råd för varje utbildning.
Alla anslutna skolor ska i sin tur ha ett lokalt
ETG-Råd för varje utbildning som är kopplad
till ETG College koncept.
MÅNGFALD AV LEDAMÖTER
I råden bör det vara en bra mångfald av
ledamöter för att skapa en dynamisk utveckling
och styrning av utbildningen. Det ska finnas en
samlad kunskap om de yrkesroller som utbildningen är tänkt att leda till, en god kunskap om
de regelverk som omgärdar en utbildningen samt
de krav som ställs på yrkesrollerna. Fördelarna
för ledamöterna att delta i ett ETG-Råd är flera.
Dels är det intressant och personligt utvecklande
samt ger bra nätverk inom branschen, dels ger det
goda möjligheter till inflytande i utbildningen.
Råden bör minst bestå av:
▶ en eller flera företrädare för berörd bransch
▶ en eller flera lärare från berörd utbildning
▶ företrädare för ECY
▶ utvecklingsledare hos ETG College
▶ i lokala ETG-Råd bör det även vara rektorsrepresentation eftersom rektorn är den
person som har ägarskapet av skolans avtal
med ETG College, och därmed också har det
övergripande ansvaret för att skolan presterar
i enlighet med konceptavtalet.
Lokala ETG-Råd bör ha en liknande sammansättning som centrala ETG-Råd
med tillägg av den rektor eller biträdande rektor som är ansvarig för utbildningen.
Ingen ekonomisk kompensation ska utgå till ledamöterna.
Alla ledamöter har ansvar att, i så stor utsträckning som möjligt, närvara och
aktivt delta på rådets möten.
ETG-Råden har inget beslutsmandat.
De ställningstaganden som rådet tar är tänkta att utgöra centrala underlag och
stöd för de beslut som styrelse och ledningen respektive skolan fattar.