Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 39
39 « fOrsKNiNG OCH TEOriEr
RÄTT NIVÅ I UTBILDNINGEN
Att ”lägga sig” på rätt nivå i undervisningen är naturligtvis svårt att beskriva på enkelt sätt. Undervisning
på gymnasiet under den första terminen kräver naturligtvis förståelse för grundbegrepp och vidare till
att definiera dessa i relation till varandra. Undervisar man elever inom vuxenutbildningens första termin
behöver också det grundläggande gås igenom men man ställer andra krav på undervisningen. Där har
eleverna i allmänhet erfarenheter från arbetslivet och tidigare skolkunskaper med sig in. Där kanske
repetition får en större betydelse än gymnasiets motsvarighet.
HANDLINGSUTRYMMET PÅVERKAR
De fyra aspekterna i avsnittet Lärande-,
kunskaps- och handlingsnivå som visar lärandesituationer, kräver alltså olika kunskaper med
olika lärandenivåer. Avgörande för framgången
att lösa en uppgift är således beroende på det
handlingsutrymme (frihetsgrader) som finns.
Alltså: beroende på hur en given uppgift ser ut
(frihetsgrad) kommer vi lösa uppgiften på olika
sätt. Det betyder att uppgiftens komplexitet
måste erbjuda olika lärandenivåer.
Fyra typer av lärande som beror på
handlingsutrymmet i den lärande situationen
ASPEKT AV
REPRODUKTIVT
METODSTYRT
PROBLEMSTYRT
KREATIVT
LÄRANDE
LÄRANDE
LÄRANDE
LÄRANDE
Uppgift
Given
Given
Given
Ej given
Metod
Given
Given
Ej given
Ej given
Resultatet
Givet
Ej givet
Ej givet
Ej givet
LÄRANDESITUATIONEN