Pedagogik, metodik och didaktik - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 38
Pedagogik, metodik och didaktik
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 3 8
UNDERVISNING PÅ OLIKA NIVÅER GER RESULTAT
Pedagogik, metodik, didaktik
När vi fokuserar på att utveckla
vår kunskap, så krävs det
hög nivå av medvetenhet
och reflektion för att handla
baserat på vår kunskap.
BEROENDE PÅ
HUR EN GIVEN
UPPGIFT SER UT
(FRIHETSGRAD),
LÖSER MAN
UPPGIFTEN PÅ
OLIKA SÄTT.
DET BETYDER
ATT UPPGIFTENS
KOMPLEXITET
MÅSTE
ERBJUDA OLIKA
LÄRANDENIVÅER.
Inom ETG College strävar vi efter att undervisningen ska vara
utvecklingsinriktad. Lärarna behöver ta hänsyn till elevernas
tidigare kunskaper och erfarenheter samt använda en varierad
metodik i undervisningen, till exempel teoretiska förklaringar,
praktiska övningar och föreläsningar. Målet är att eleverna ska få en
helhetssyn på elektrikeryrket och dess olika områden. Genom regelbunden feedback och uppföljning kan lärarna säkerställa att eleverna
utvecklas och når de fastställda målen.
ANPASSNINGSINRIKTAD
UTVECKLINGSINRIKTAD
UNDERVISNING - FÖR ATT KUNNA
UNDERVISNING - FÖR ATT KUNNA
Utföra arbetsuppgifter som rör ett
Utföra arbetsuppgifter som rör
avsnitt eller komponent
helheten eller systemet
Lösa typer av problem som man
Formulera problem, analysera hur
stött på tidigare
problemet har uppstått och kan
åtgärdas/lösas
Utföra till exempel en mätning
Kritiskt bedöma mätvärden och
eller kontroll
vidta lämpliga åtgärder
Inneha en given befattning eller
Ta ansvar för större områden
ansvara för givna arbetsuppgifter
eller processer
Tabellen visar några skillnader på undervisningens karaktär utifrån
att stimulera eleverna på olika sätt. Den vänstra kolumnen kan
exempelvis spegla det reproduktiva lärandet där kravet på kunskap är
låg och eleverna löser uppgiften på rutin. Till höger kan ett problemstyrt lärande ligga som grund där teoretisk kunskap är nödvändig
och handlandet sker med tidigare erövrade kunskaper.