Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 37
37 « fOrsKNiNG OCH TEOriEr
Ju mer frihet som ges att välja sätt
att lära, presentera och bedöma
kunskap, desto större möjligheter
finns att lösa uppgiften på ett
framgångsrikt sätt.
REPRODUKTIVT LÄRANDE
Kunskaperna att rabbla och liknande är att betraktas som utantillkunskaper. Bedömning
av kunskaperna sker som Rätt eller Fel. Motsvarande lärande kan betraktas som ett
reproduktivt lärande. Du lär dig något som betraktas som grundläggande, något som
man ”bara ska kunna”, faktakunskaper. Här är också uppgiften given och vald metod
(minnesträning) i lärandet ses också som given. Det betyder också att resultat är givet.
Jämför detta med den lägsta nivån i Blooms taxonomi: man lär sig genom att minnas.
METODSTYRT PRODUKTIVT LÄRANDE
Om man däremot förväntas kunna använda sina faktakunskaper i en annan form, det
vill säga återge kunskaperna i en annan form, bedöms lärandenivån vara högre. Det
kan exempelvis vara en uppgift där du måste välja en metod för att lösa uppgiften, och
beroende på val av metod får du ett visst resultat. Har du valt ”rätt” metod blir också
resultaten korrekta. Du bedöms förstå innebörden av uppgiften och du kan tillämpa
en metod som ger ett förväntat resultat. Detta lärande betraktas som ett metodstyrt
produktivt lärande.
PROBLEMSTYRT PRODUKTIVT LÄRANDE
Nästa nivå av lärande kräver andra strategier i problemlösandet. Här behöver man dela
upp sina kunskaper i beståndsdelar och överväga vilka delar som är relevanta. Kanske
behöver man också göra en egen definition av problemet och därtill välja en väl avvägd
metod. Detta ses som att man kan analysera problemet och syntetisera kunskaperna till
nya helheter. Detta brukar kallas problemstyrt produktivt lärande.
UTVECKLINGSINRIKTAT ELLER KREATIVT LÄRANDE
I den högsta nivån av lärande förväntas man kunna formulera ett eget problem eller
uppgift. Exempelvis om du vill göra en egen elektrisk installation i en villa. Du
bestämmer att installationerna ska följa gängse standard, vara ekonomiskt och miljömässigt beaktade och dessutom vara förberedd på eventuella framtida förändringar. Du
har gjort värderingar utifrån den kunskap du har, och använt den på ett genomarbetat
sätt. Detta kallas för ett utvecklingsintriktat (kreativ) lärande.