Lärande-, kunskaps- och handlingsnivå - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 36
Lärande-, kunskaps- och handlingsnivå
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 3 6
HUR GRADEN AV FRIHET PÅVERKAR LÄRANDET
Lärande-, kunskaps- och
handlingsnivå
Du kanske kommer ihåg från grundskolan hur
vi fick lära oss engelska glosor, multiplikationstabeller eller kemiska formler genom att memorera
dem utantill. Detta kallas för reproduktivt
lärande, där vi lär oss faktakunskaper och
bedöms genom att svara rätt eller fel på frågor.
Men om vi förväntas kunna använda vår kunskap
på nya sätt, exempelvis genom att välja en metod
för att lösa en uppgift, krävs det en högre nivå
av lärande. Vi behöver då använda metodstyrt
produktivt lärande respektive problemstyrt
produktivt lärande där vi kan tillämpa vår
kunskap på nya sätt genom att analysera problem
och syntetisera kunskaper till nya helheter. Den
högsta nivån av lärande är utvecklingsinriktat
eller kreativt lärande, där vi kan formulera egna
problem och använda vår kunskap på ett genomtänkt och självständigt sätt.
I föregående avsnitt - Vad är lärande? - beskrev
vi kunskapsnivåerna med hjälp av Blooms
taxonomi och konkretiserade det med aktiva
verb. Utifrån de fyra aspekterna av lärande;
reproduktivt lärande, metodstyrt produktivt
lärande, problemstyrt produktivt lärande och
utvecklingsinriktat (kreativ) lärande är också
kopplingen med kunskapsnivå och handlingsnivå
given.
LÄRANDENIVÅ
Tabellen nedan visar att när vi lär oss genom
att göra, så använder vi vår tysta kunskap och
handlar rutinmässigt. När vi använder en
specifik metod för att lära oss, så använder
vi vår "know-how"-kunskap och handlar
efter regler. När vi löser problem och lär oss
teoretiskt, så använder vi "knowing-that"kunskap och handlar baserat på vår kunskap.
När vi fokuserar på att utveckla vår kunskap,
så krävs det hög nivå av medvetenhet och
reflektion för att handla baserat på vår kunskap.
LÄRANDENIVÅ
BLOOMS TAXONOMI
KUNSKAPSNIVÅ
HANDLINGSNIVÅ
Reproduktivt lärande
Minnas
Implicit (tyst) kunskap
Rutinbaserat handlande
Förstå
Procedurkunskap
Tillämpa
("knowing-how")
Metodstyrt lärande
Problemstyrt lärande
Utvecklingsinriktat eller
kreativt lärande
Analysera
Utvärdera
Skapa
Teoretisk kunskap
Meta-kognitiv kunskap
Regelbaserat handlande
Kunskapsbaserat
handlande
Reflektivt handlande