Blooms taxonomi - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 35
Blooms taxonomi
35 « fOrsKNiNG OCH TEOriEr
BLOOMS TAXONOMI
Blooms taxonomi är en modell för att beskriva de olika stegen i lärandeprocessen. Genom att ta
eleverna från lägre steg i taxonomin till högre steg i undervisningen, kan lärarna hjälpa eleverna
att utvecklas och förstå kunskapen på en djupare nivå. Exempel på elevernas lärande på varje steg i
Blooms taxonomi kan vara:
▶
▶
▶
▶
▶
▶
Skapa (steg 6): Kan skapa nytt eller nyskapande
Utvärdera (steg 5): Kan berättiga åsikt och beslut
Analysera (steg 4): Kan se samband och mönster
Tillämpa (steg 3): Kan använda information i nya situationer
Förstå (steg 2): Kan förklara idéer eller koncept
Minnas (steg 1): Kan komma ihåg grundläggande koncept och fakta
Med hjälp av Blooms taxonomi kan en elev känna igen sin egna lärandenivå och en lärare kan genomföra
sin undervisning styrd till en eller flera nivåer. När vi kompletterar taxonomin med aktiva verb sker
identifikation av lärandet på ett enkelt och igenkännande sätt. Här redovisas ett urval av aktiva verb.
MINNAS
FÖRSTÅ
TILLÄMPA
ANALYSERA
UTVÄRDERA
SKAPA
Definiera
Förklara
Kunna tillämpa
Identifiera
Kategorisera
Värdera
Beskriva
Försvara
Beräkna
Urskilja
Kombinera
Jämföra
Nämna
Skilja
Bevisa
Illustrera
Ställa samman
Komma fram till
Välja
Utveckla
Upptäcka
Peka ut
Utarbeta
Kontrastera
Identifiera
Generalisera
Modifiera
Relatera
Skapa
Kritisera
Lista
Ge exempel
Verkställa
Välja
Tänkt ut
Förklara
Lokalisera
Förutse
Förutse
Separera
Konstruera
Motivera
Citera
Skriva om
Förbereda
Indela
Förklara
Bevisa
Recitera
Sammanfatta
Producera
Sortera
Framställa
Avgöra
Upprepa
Använda
Relatera
Differentiera
Modifiera
Relatera
Markera
Visa
Skissera
Organisera
Sammanfatta
Ange
Lösa
Ange
Planera
Stödja
Använda
Kritiskt bearbeta
Rekonstruera
Försvara
Relatera
Föreslå
Sammanfatta
Ta ställning
Skissera
Lägre nivå av lärande
Högre nivå av lärande