Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 29
2 9 « E TG C O L L E G E KO N C E P T
Vi arbetar ständigt med att
förtydliga innehållet och förklara
vad konceptet innebär för elever,
lärare och skolledare på skolorna
samt till företag i branschen genom
alla de otaliga fördelar en examen
innebär. Dessa typer av studier är
Den andra rapporten publicerades 2020 av docent Alexandru Panican, Lunds universitet. I den beskrivs konceptet som ett bra exempel på övergången från skola
till arbetsliv. Rapporten var ett intitativ av Installatörsföretagen.
bra för hela konceptet.
Lär docent Panicans rapport: Gymnasieelevers övergång från skola till arbetsliv - vad är mervärdet
med ETG som utbildningskoncept?
DOCENT PANICANS SAMMANFATTNING AV RAPPORTEN
För att förbättra övergången
från skola till arbetsliv har
utbildningssystemet
ändrats
flera gånger sedan 1990-talet.
Den senaste omfattande gymnasiereformen (Gy11) ämnade göra
yrkesutbildningarna relevanta
för etablering, men den
ambitionen har inte infriats. Allt
färre har sökt sig till yrkesutbildningar och utbildningsinnehållet
har inte blivit mer avnämarstyrt.
Arbetsmarknadsparterna letar
efter nya utbildningsformer för
att förbättra övergången skolaarbetsliv. Ett exempel är utbildningskonceptet ETG (Elteknikbranschens Gymnasieskolor)
som drivs av elteknikbranschen.
I den kvalitativa studien som
ligger till grund för denna
forskningsrapport
undersöks
det
eventuella
mervärdet
med
ETG i förhållande
till
traditionell
gymnasial EE-utbildning
utifrån
studiedeltagarnas
reflektioner.
De flesta studiedeltagare bedömer
ETG som överlägsen i förhållande till traditionell gymnasial
EE-utbildning. Mervärdet med
ETG anses ligga i såväl utbildningens kvalitet som i den
yrkesskicklighet som eleven
utvecklar
vilket
genererar
en högre anställningsbarhet.
Studiedeltagarna
identifierar
risker också. En majoritet
nämner att arbetsgivare har för
höga förväntningar på färdigutbildade ETG-elever vilket
riskerar satta för stor press på
dem som nyetablerade. Företrädarna för utbildningssystemet
på nationell nivå uppger att
kvalitetsglappet mellan utbildningskoncepten kan försvåra
för traditionell EE-utbildning
att hitta praktikplatser samt
göra färdigutbildade EE-elever
mindre attraktiva vilket riskerar
försämrad
kompetensförsöjningen och därmed missgynna
branschen.