Forskning om ETG College - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 28
Forskning om ETG College
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 2 8
KONCEPTET I FORSKNINGSPROJEKT
Forskning om ETG
För att veta att ETG College verksamheter håller en hög kvalitet
upplåter vi konceptet som forskningsobjekt. År 2015 och 2020 har
N ;
DE FLESTA
STUDIEDELTAGARE
BEDÖMER ETG
SOM ÖVERLÄGSEN
I FÖRHÅLLANDE
TILL TRADITIONELL
GYMNASIAL EEUTBILDNING.
forskarrapporter skrivits om konceptet.
ETABLERINGSSTUDIEN
Den första forskningsrapporten
om konceptet publicerades 2015
av professor Jonas Olofsson,
Malmö Universitet, dåvarande
Malmö Högskola, i samarbete
med
Ratio,
Näringslivets
forskningsinstitut. Rapporten
har titeln "Elteknikutbildning
- ETG och lärlingsutbildning
ur ett etableringsperspektiv".
I huvudsak är det en komparativ studie mellan elevers
uppfattningar om ETG och en
mer traditionell elutbildning.
Rapporten har kommit att kallas
"Etableringsstudien".
Frågeställningarna i studien var:
▶ Hur ser etableringen ut för
de elever som tog sin examen
från ETG-certifierade skolor
2014?
▶ Hur skiljer sig etableringen åt
från de som gått den mer traditionella lärlingsvägen?
▶ Är ETG-elever etablerade
på arbetsmarknaden i högre
grad än lärlingar, eller lyckas
ETG-elever etablera sig på
arbetsmarknaden trots att de
inte genomgått ett lärlingsår?
Anslutna skolor kan läsa
studien i Canvas.
RESULTAT ETABLERINGSSTUDIEN
▶ ETG innebär en tidsvinst för eleven.
▶ Arbetsproven och slutprovet gör att eleven lär sig sådant som branschen finner relevant.
▶ Genom konceptet kvalitetssäkras praktiktiden genom en tydligare och mer strukturerad uppföljning
inom ramen för den integrerade lärlingstiden.
Studien visade också på ett antal utmaningar.
▶ Informationsspridning – såväl skolor och elever som arbetsgivare måste vara välinformerade om vad
konceptet innebär.
▶ Oklarheter förelåg kring vilken lönenivå som eleverna ska gå in på efter avslutade studier.
▶ Ett allt för stort fokus på slutprovet kan leda till att utbildningens övriga delar faller i skymundan.
Den sista utmaningen har föranlett en fördjupad insikt för oss att fokusera på att hela utbildningstiden leder till en examen; att alla delar är viktiga. Det har också gett oss incitament för att konceptet
är en arbetsmodell, en modell som ska vara rätt och lätt att följa.