ETG College utbildningsmodell - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 18
ETG College utbildningsmodell
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 18
SKAPANDET AV EN UTBILDNING ENLIGT ETG COLLEGE KONCEPT
Utbildningsmodell
Utbildningsmodellens
klassificeringar bygger på av
Processen för att skapa kompetensområden enligt vår
utbildningsmodell här illustrerad med utbildningen Installation.
elteknikbranschen definierade
viktiga områden för en
blivande elektriker.
De karaktärsämnen som ingår i utbildningen Installation är Elektroteknik, Installationsteknik, Ellära, Fastighetsautomation, Datoroch kommunikationsteknik, Energiteknik, Mekatronik, Larm och
säkerhetsteknik samt Försäljning och kundservice. Dessutom ingår
delar av de gymnasiegemensamma ämnena Matematik, Svenska
och Naturkunskap. De karaktärskurser som ingår i utbildningen
återfinns i dessa ämnen.
STEG 1: BRYTER NER CENTRALT INNEHÅLL
INOM RAMEN FÖR EN
GRUNDUTBILDNING
FÖR YRKESKUNNANDE HAR
BRANSCHEN
IDENTIFIERAT
OMRÅDEN SOM
ÄR VIKTIGA. DET
INNEHÅLLET HAR
VIKTATS OCH
TILLSAMMANS
UTGÖR DE GRUNDEN
FÖR VÅRT
UTBILDNINGSKONCEPT.
Det första steget är att bryta ner allt centralt innehåll i Skolverkets
kurser.
STEG 2: GRUPPERAR CENTRALT INNEHÅLL
Det andra steget för att skapa utbildningsmodellen är att gruppera
de nedbrutna centrala innehållen i de tio kompetensområdena.
Exempel på kompetensområden är "Felsökning", "Installationsarbete" och "Elteori".
Som vi beskriver i Leder till yrkeskunnande görs grupperingen
eftersom det är principerna för till exempel felsökning som är det
viktiga, inte själva ämnet eller kursen.
Skolverkets olika ämnesplaner med dess kurser är isolerade delar
som inte sitter ihop med övriga ämnen och kurser. Genom att
definiera kompetensområdenas innehåll tydliggör vi det som länkar
ihop delarna till en helhet och som skapar förutsättningar för de
olika yrkesutgångarna. Ett ledljus är skapat!