Skolverket, lagar och regler - Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 16
Skolverket, lagar och regler
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 16
ETG COLLEGE I RELATION TILL REGELVERK FÖR YRKESUTBILDNING
Skolverket, lagar och regler
Konceptet är konstruerat med hjälp av Skolverkets styrdokument om
EE-programmet genom dess examensmål, ämnesplaner och kursernas
centrala innehåll.
Vägen till att bli elektriker är inte entydig. Olika
utbildningar existerar vare sig det sker inom
gymnasie- eller vuxenutbildningen. Andra vägar
kan vara yrkesväxling, validering av eltekniska
kunskaper eller via olika lärlingsutbildningar
där man lär sig yrket genom att arbeta därinom.
Parterna bedriver också försök med en ny utbildningsform, nämligen Företagslärling.
Alla utbildningar inom ETG College, oavsett
skola, ska belysas och beskrivas på en systemisk
nivå med en bas i forskning och erfarenheter.
Målet med ETG College är att med hjälp av
Skolverkets ämnen och kurser (medel) omsätta
YRKESKUNNANDE
Genom hela utbildningen ska
den blivande elektrikern ges
kunskaper som motsvarar
den förväntan som branschen
och företagen har på
nyexaminerade elektriker.
innehållet till ett yrkeskunnande till den
förväntade kompetensen (målet). Vi har därför
definierat en arbetsgång där eleverna undan för
undan arbetar mot och genom olika delar av
utbildningen som avslutas med ett yrkesprov.
Syftet med konceptet är att utbilda elektriker
till anställningsbarhet och utvecklingsbarhet.
Målen för detta är att kompetens ska erhållas via
skolförlagd utbildning och via APL. Genom hela
utbildningen ska den blivande elektrikern ges
kunskaper som motsvarar den förväntan som
branschen och företagen har på nyexaminerade
elektriker