Handbok ETG College - Manuell / Resurs - Sida 104
E TG C O L L E G E H A N D B O K » 10 4
INSAMLING AV DATA FRÅN ANSLUTNA SKOLOR
Årshjul
????
NYCKELTAL FÖR KVALITET
Bland annat mäter vi löpande hur
stor andel av antagna elever som
når examensmålen och erhåller
ECY-certifikat, och går till arbete i
branschen.
SOM ETT LED I KVALITETSSÄKRING OCH VÅRT MARKNADSARBETE SAMLAR
VI MED JÄMNA MELLANRUM IN DATA FRÅN ANSLUTNA SKOLOR. DESSA
UPPGIFTER ÄR BASEN FÖR DE NYCKELTAL SOM BOLAGETS ÄGARE HAR
BESLUTAT OM.
Allt sedan starten av ETG College har vi
fokuserat på det systematiska kvalitetsarbetet.
Huvudmålet för våra anslutna skolor är att
eleverna som börjar sin utbildning ska avsluta
den med en examen som förstaårselektriker
enligt Installationsavtalet.
En nyckel för elevernas framgångar är att
fortlöpande följa upp deras resultat av godkända
kurser, APL och yrkeskontroller. För gymnasisterna är utbildningstiden tre år vilken behöver
kantas av ständig uppföljning emedan eleverna
inom vuxenutbildning i allmänhet inte behöver
följas på samma sätt. Insamlingen av uppgifter
bidrar således till skolornas medvetenhet om
elevernas resultat och behov av uppföljning.
Uppgifter samlas in två till tre gånger på år. Dels
är det resultat i form av slutbetyg och betyg i
vissa kurser, dels antal utdelade ECY-certifikat.
Utöver detta så hämtas uppgifter om elevantal i
respektive årskurs på respektive utbildning, antal
förstahandssökande och antalet studieplatser
på respektive utbildning. Vidare vill vi veta hur
etablering på arbetsmarknaden efter skolan ser
ut, det vill säga vad gör eleverna efter att de
avslutat sin utbildning.
Efter sammanställningen av resultat och statistik
görs en återkoppling till respektive skola. Denna
kvalitetsuppföljning ligger sedan som grund för
den fortsatta utvecklingen av konceptet i form
av marknadsarbete intern och externt.